Viime vuosina tai jopa vuosikymmeninä on puhuttu paljon arvoista ja niinpä useimmat yritykset ovat sellaiset laatineet tai päivittäneet. Mutta näkyvätkö rahoittajien arvot päivittäisessä yritysrahoituksessa?
Kun olen käynyt suurimpien rahoittajien nettisivuilla etsimässä niiden arvoja, niin uskallan väittää, että eivät. Useimmilla pankeilla arvot ovat samoja tuttuja sanoja: rohkeus, osaavuus, luotettavuus ja yhdessä. Nämä on kuitenkin rakennettu oman henkilöstön tai henkilöasiakkaiden liiketoiminnan näkökulmasta. Vain yhdellä pankilla mainitaan arvojulistuksessa sana yritykset.
Yritysrahoituksessa pätee nykyisin seuraava kaava:
Historia/Fakta x luottopolitiikka = positiivinen yritysrahoituspäätös
Kaava johtaa käytännössä siihen, ettei rahoittajan arvoilla ole mitään vaikutusta myönteiseen päätökseen. Osaltaan tähän on johtanut kaksi asiaa: lisääntynyt sääntely ja luottopäätöstoiminnan eriyttäminen liiketoiminnasta sekä päätöksenteon keskittäminen.
Omalta työuraltani muistan vuosien takaa tapauksen, jossa rahoitusjohtoryhmässä oli käsittelyssä mielenkiintoinen case. Kokouksen puheenjohtaja totesi keskustelujen päätteeksi seuraavaa: historian lukujen perusteella tätä hanketta ei pitäisi rahoittaa, mutta koska tämä hanke on strategiamme ytimessä, niin teemme myönteisen luottopäätöksen.
Nykyään tämä ei taida enää olla mahdollista. Onko tapahtunut muutos huonompaan suuntaan? Suuri haaste kaikille rahoittajille on se, miten missio, strategia ja arvot saadaan osaksi yritysrahoitusta pelkkien numeroiden sijaan. Me Nousu Capitalissa emme voi vaikuttaa historian lukuihin, mutta voimme auttaa laatimaan uskottavia tulos-, tase- ja kassavirtaennusteita yrityksen omien strategisten tavoitteiden pohjalta.
Kari Villikka
kari.villikka@nousucapital.fi
Kari Villikka on Nousu Capitalin Senior Advisor, joka auttaa asiakkaitamme erityisesti rahoitusstrategioiden tekemisessä, kasvurahaa hakevien yritysten analysoinnissa ja rahoituksen hakemisessa.