“Soitto pankinjohtajalle ja rahoitus järjestyy.” Ikivanha ja toimimaton ajatus ja kommentti yritysjohtajalta. Tunnetusti yritysrahoituksen saaminen on tiukentunut ja onnistuminen vaatii entistä enemmän paneutumista rahoituksen suunnitteluun ja hakemiseen. Voisi sanoa, että on siirrytty ammattimaiselle tasolle asian valmistelussa.
Kaakkois-suomalainen yrityspankinjohtaja listasi äskettäinen hyvät ohjeet menestyvälle yritysrahoitushankkeelle. Tämän perusteella voisi jopa ilakoida siitä, että perinteisessä pankkimaailmassa näytettäisiin huomioitavan yhä paremmin myös kasvuyritysten mahdollisuudet pelkän peruutuspelin sijaan. Positiivista on myös se, etteivät vakuudet ole ykkösenä tai edes koko listalla.
Tietenkin rahoitusta kaipaavalta edellytetään vahvaa tai ainakin kohtuullista taloudellista pohjaa yritystoiminnalle. Käyttökate on tärkeä tunnusluku kertomaan toiminnan tuloksellisuudesta ja maksukyvystä. Sitoutumista ja omavaraisuutta pitäisi myös olla. Nämähän ovat tietysti historiaan perustuvia tietoja. Mutta kyllä tulevaisuuteenkin pitää pystyä katsomaan.
Täällä meidänkin blogeissamme on otettu kantaa budjetin rooliin rahoitushankkeen suunnittelussa. Se on yrityksen sisäinen ja lyhyen ajan työkalu yritykselle itselleen. Rahoittajat kaipaavat enemmän ja paremmin suunniteltua tulevaisuuden näkymää. Etenkin investointien kohdalla rahoituksen maksuajat ovat huomattavasti pidempiä kuin exceliin värkätty näkymä vuoden ajaksi.
Ammattimainen ja riittävän pitkälle ajalle laadittu liiketoimintaennuste antaa hyvän mahdollisuuden niin yritykselle itselleen kuin rahoittajallekin nähdä, mitä tulevat liiketoimintamahdollisuudet oikeasti ovat. Ennusteet auttavat rahoittajia arvioimaan yrityksen kasvupotentiaalia ja maksukykyä huomattavasti paremmin kuin lyhyen aikavälin budjetti.
Toki hyvien ennusteiden tekeminen vaatii yritykseltä paneutumista ja osaamista. Aikaakin tekeminen vie yleensä yrityksen johdolta ja se aika on tietysti pois yrityksen muusta johtamisesta ja tuloksen tekemisestä. Ammattiavun käyttäminen tässä kohtaa voisi olla enemmän kuin suositeltavaa. Samalla, kun saadaan apua, niin saadaan hyvä sparrauskumppani yrityksen omille ajatuksille.
Tuossa pankinjohtajan listauksessa pantiin myös paljon painoa avoimuudelle ja asioista kertomiselle. Hyvä asia tämäkin. Vanhana pankkilaisena mietin vaan, onko yritysasiakkaalle nykyään helppoa pitää rahoittajaa ajan tasalla, vaikkapa digitaalisilla välineillä? Vai tapahtuuko tuo kaikki edelleen viikkojen päähän sovittavien tapaamisten kautta?
Olipa miten tahansa, niin asiakkaan kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä ja hyvin valmistellulla materiaalilla. Sillähän voi yllättää pankinjohtajan tai rahoittajan. Me Nousu Capitalissa olemme mielellämme mukana tuottamassa positiivisia yllätyksiä asiakkaan kanssa.
Jari Heikkinen
jari.heikkinen@nousucapital.fi
Kirjoittaja on Nousu Capitalin Senior Advisor